I denne Mailchimp guide, vil vi komme bredt rundt om den meget populære e-mail marketing platform. Vi guider dig til, hvordan du nemt kan oprette dig som bruger, lave dit første nyhedsbrev, oprettelse af lister og til sidst den kampagne, som du skal sende ud til dine kunder.

Lad os komme i gang!

MailChimp Guide – Kom godt i gang 

Dumper der også sommetider smarte nyhedsbreve ind af din virtuelle brevsprække? Så har du helt sikkert allerede stiftet bekendtskab med nyhedsbreve – meget sandsynligt lavet via Mailchimp, hvad enten du ved det eller ej.

Mailchimp er et af verdens mest populære værktøjer til opbygning og afsendelse af digitale nyhedsbreve.

Og det er faktisk med rigtig god grund.

Mailchimp guide dansk - quote

Mailchimp er mest kendt for sine nyhedsbreve, men faktisk kan tjenesten gøre meget mere for både dig og dine kunder, end du måske er klar over nu og her – Det er du til gengæld forhåbentligt klogere på, når du når til vejs ende med denne Mailchimp guide.

Her finder du en introduktion til Mailchimp, hvordan du gratis opretter en konto og hvad du kan med den, hvad e-mail marketing er og hvorfor det er så pokkers effektivt, samt hvordan du kommer godt i gang med lister, skabeloner samt gode tips og tricks til, hvad Mailchimp ellers kan hjælpe dig med.

Hvad er Mailchimp?

Som at komme i gang med ethvert andet godt bekendtskab, må vi hellere starte med at introducere Mailchimp. Siden sin opstart i USA tilbage i 2001 har den smilende abe med den bemærkelsesværdige blå hat slået sine folder som automatiseringsplatform.   

MailChimp Guide Dansk

Mailchimp er gratis! Der findes selvfølgelig også betalte løsninger, men så længe du har 2000 eller færre abonnementer på dit nyhedsbrev, så kan du gratis sende op til 12.000 e-mails per måned til dine fans, familie, venner, følgere, you name it!

Får du så stor succes med dine nyhedsbreve, som vi håber, efter du er færdig med denne Mailchimp guide, kan du finde fordelagtige priser på Mailchimps betalte planløsninger, der gør sig til virksomheder eller enkeltpersoner med flere end 2000 abonnementer.

De betalte løsninger giver selvfølgelig mulighed for flere funktioner.

Hvorfor udsende nyhedsbreve?

E-mail marketing er en spirende guldgrube af muligheder og et rigt værktøj, som du med stor fordel kan anvende til marketing samt at øge din salgskonvertering.

Det kan virke afskrækkende selv at skulle forfatte de populære nyhedsbreve, men frygt ej – Mailchimp er nemt at komme i gang med og nemt at anvende, ufanset om du på nuværende tidspunkt er helt grøn på digital marketing eller om du er en rutineret ræv med de bedste tricks i ærmet.

Nyhedsbreve besidder en hel særlig marketingværdi idét de sikrer, at I altid er ”top of mind” hos kunderne. De fleste danskere tjekker dagligt deres e-mail og når de ser, at der ligger et nyhedsbrev fra dig, så bliver du sjældent glemt.

Det understøtter salgs- eller promoveringsarbejdet i din virksomhed med en lav kontaktpris per enhed, i Mailchimps tilfælde gratis langt hen af vejen, og det er derfor ganske effektivt at markedsføre sig via e-mail.

Sådan opretter du en gratis konto

Nogle kloge hoveder sagde engang, at de bedste ting i livet er de gratis glæder – Og de havde ret! Med Mailchimp kan du nemlig oprette en konto uden det kommer til at koste dig så meget som en krone – indtil du når grænsen der lyder på op til 2000 nyhedsbrevsfølgere.

Det betyder med andre ord, at du bekymringsfrit og med penge på lommen kan begive dig ud på dit nye digitale marketing eventyr.

Du kan på Mailchimps hjemmeside oprette en gratis bruger, som du kan bruge til at administrere dine kampagner. Du skal indtaste den e-mail du ønsker at bruge, vælge et unikt brugernavn samt et dertilhørende password som du skal bruge, når du vil logge ind.

MailChimp guide dansk - Oprettelse

Dit password skal være sikkert og det er derfor et krav, at det indeholder både store og små bogstaver, minimum et tal og minimum en specialkarakter. Dit password bør være minimum otte karakterer langt.

MailChimp guide dansk - Opret en konto

Når du har udfyldt de overnævnte tre felter, er du sådan set allerede i gang. Så nemt er det at gå i gang med Mailchimp!

Sådan vælger du den rigtige skabelon

Når du har oprettet en bruger, kan du kaste dig direkte ud i at strikke dit første gratis nyhedsbrev sammen.

Hvis du er helt ny eller bare gerne vil have noget, der ser rigtig godt ud, kan det anbefales at bruge Mailchimps skabeloner for at komme godt i gang.

Det er forud-producerede layouts, der fungerer til mange forskellige formål.

Men bare rolig, finder du ikke en skabelon, der passer til dit nyhedsbrev, kan du redigere i dem. Det kommer vi til i næste kapitel, men endnu en af de mange fordele med Mailchimp er, at brugervenligheden og mulighederne for customization er høje uanset din erfaring og brugerniveau.

Alle Mailchimps skabeloner er responsive, hvilket betyder, at de skaleres til passende visning, uanset enhed.

MailChimp Guide Dansk - Responsive template

Dine nyhedsbreve kommer derfor til, at stå knivskarpe uanset om dine kunder læser med fra deres computer, tablet eller smartphone – Og så behøver du ikke selv tænke på, at skulle redigere i komplicerede koder! Nemmere bliver det vist næppe.

Når du vælger en skabelon bør du overveje, hvilket budskab du ønsker, at kommunikere til dine abonnenter samt hvorledes budskabet skal formateres. Skal der tilmed bruges billeder eller inkluderes en video?

Når du har klarlagt dine behov, kan du let gå på jagt i junglen af færdigudviklede skabeloner. Den rigtige skabelon kommunikerer det, du har brug for, på den simpleste mulige måde. Dit budskab skal kunne fremgå hurtigt og en fængede overskrift kan gøre noget for, at fange modtagerens øje i en proppet indbakke.

Fortæl din pointe med det samme

Et flot, velovervejet og overskueligt design er med til, at fange men ikke mindst fastholde din læsers interesse, men vælg alligevel en skabelon, der ikke lader sig vente for længe med din nyhedsbrevs pointe.

Skulle der mangle noget eller har du brug for at ændre i nogle af elementerne, kan du let gøre det i redigeringsværktøjet, som vi vil tale mere om i næste afsnit.

Har du hænderne skruet rigtigt på og ved du lidt om HTML-kodning, så kan du snildt rette i eksisterende temaer eller endda oprette dit eget, men der er heldigvis en lettere mulighed.

Sådan sætter du et nyhedsbrev op med Mailchimp

Du vælger skabelon under fanen ’Template’. Her kan du i ro og mag browse de mange muligheder. Når du har besluttet dig for en passende skabelon, kan du redigere den i fanen ’Design’.

MailChimp guide dansk - Opret template

Hele opsætningen foregår med drag and drop, hvilket betyder, at du med musen holder over de elementer, du vil rette i og dernæst kan du med musen flytte dem rundt i skabelonen. Du kan desuden også vælge at slette elementer med ’Delete’-knappen på dit tastatur eller trække elementer direkte over i skraldespandsikonet i ’Design’-fanen.

MailChimp guide dansk - Vælg template

Mangler der noget på dit nyhedsbrev? Du kan selvfølgelig også trække elementer over og erstatte dem med nogle af de elementer, du måske har flyttet eller slettet.

Når du synes, selve udformningen og designet af dit nyhedsbrev er på plads, kan du gå videre til at skrive selve teksten. Det gør du ved at markere et tekstfelt og klikke på det lille ikon med en kuglepen på.

MailChimp guide dansk - Design template

Vi befinder os endnu i fanen ’Design’, hvor du også redigerede i nyhedsbrevets elementer. Pas på med at indsætte tekst direkte fra Word, da det kan give problemer med formateringen af din tekst. Brug i stedet Notesblok eller et andet tekstprogram.

Når du er tilfreds med din tekst, kan du skabe multimodalitet ved at indsætte grafik, fotos eller video. Det er med til at skabe blikfang og fastholde interessen hos din modtager.

Indsæt førnævnte ved at markere en billedblok, kaldt ’Image block’ og vælg ’Edit block’. Således kan du tilgå tilgængelige billeder eller uploade dine egne.

Sådan opretter du en liste i Mailchimp

Du kan tilmed importere eksisterende lister og kundedatabaser, så dine kontakter aldrig går tabt. Hos Mailchimp kan du samle hele dit netværk under ét tag. Samtidigt sparer du hermed både dig selv eller dine ansatte for en masse tastearbejde. Listerne gør det nemmere at administrere dine kampagner.

Du opretter en liste ved enten at importere en eksisterende liste fra en ekstern brugerbase, eller du kan vælge at oprette en ny liste i Mailchimp.

Mailchimp guide dansk - importer

Når du først er logget ind i Mailchimp, trykker du blot på ’Lists’ og dernæst ’Create list’ i øverste højre hjørne. Her udfylder du den nødvendige information om denne liste, eksempelvis feltet ’Permission reminder’, der fortæller modtageren, hvorfor netop de modtager dit nyhedsbrev.

Mailchimp guide dansk - remind

Måske har de engang tilmeldt sig en konkurrence eller abonneret på andet materiale fra dig – Fortæl dem det. Tryk ’Save’ når du er færdig. Din navngivne liste vil nu være at finde under ’Lists’ og kan ligeledes tilgås under din kampagneadministrator.

Du kan og bør inddele dine lister i grupperinger eller segmenter. Således kan du let indhente specifikke lister til enkelte kampagner og dermed let målrette dine nyhedsbreve per segment.

Det giver også en mere effektiv e-mail markedsføring for dig med Mailchimp. Det er let at oprette lister og du kan tilmed oprette så mange du har lyst til og herfra administrere din markedsføring.

Sådan opretter du en kampagne i Mailchimp

Med Mailchimp kan du oprette og administrere fire forskellige kampagnetyper, alt afhængigt af hvad dit formål med dine nyhedsbreve er. Nu når du har lavet dine lister, kan du lave en kampagne der målrettes dine emner fra listen.

  1. Start med at oprette en ordinær kampagne under fanen ’Create campaign’.
  2. Vælg ’Regular campaign’ og her vil du kunne se feltet ’Recipents’ hvori du indsætter dine ønskede modtagere.
  3. Vælg den korrekte liste fra forgangne afsnit og navngiv din kampagne, så du let kan vende tilbage til rapporteringen efter endt kampagne og vide, hvilken kampagne der er tale om.
  4. Det er kun dig der ser dette navn, men i feltet ’Message subject’ udfylder du den overskrift, din modtager ser. Sørg for, den er fængende. Du kan indsætte emojis, farvet eller fed skrift for blikfang.
  5. I feltet ’From name’ skriver du afsenderens navn, altså dit eget eller din virksomheds navn.
  6. Hernæst vælger du i ’Reply-to e-mail’ den e-mail, som modtagerens eventuelle retursvar bliver fremsendt til. Det kan være en kundeservice adresse.
  7. Tryk ’Next’ i nederste højre hjørne. Nu er det nemlig tid til, at du skal vælge din e-mails skabelon, som vi gennemgik tidligere.
  8. Når du har valgt en passende skabelon og indhentet de nødvendige elementer, bør du læse korrektur på dit nyhedsbrev og være sikker på, at alle dine informationer i Mailchimp er indsat korrekt, så dit nyhedsbrev når frem til de rigtige mennesker og selvfølgelig med så få fejl som muligt.
  9. Herefter klikker du på ’Next’ igen og kommer til det næstsidste step i din Mailchimp kampagne. Her skal du godkende oplysningerne og derefter kan du trykke på ’Send’.
  10. Efter du har trykket på ’Send’ kommer der en pop up frem, hvor du skal trykke på ’Send Now’ og herefter er din e-mail sendt ud!

Mailchimp gif

Sådan ser du, hvordan dit nyhedsbrev ser ud inden du sender det ud

Du kan, inden afsendelse, gennemgå dit nyhedsbrev i fanen ’Preview and Test’, som bliver tilgængelig, når du har gennemført alle overstående trin. Du kan altså opleve hvorledes dine modtagere læser dit nyhedsbrev og om formateringen er korrekt, inden Mailchimp sender dit nyhedsbrev ud i det virtuelle rum.

Du kan vælge følgende previews:

  • Desktop
  • Mobile
  • Inbox (Mulighed for at se, hvordan din e-mail ser ud i de forskellige e-email klienter. Hvis du har tokens.)

Desktop:

Mailchimp Guide dansk - desktop preview

Mobile:

Mailchimp guide dansk - mobile preview

Inbox:

Mailchimp guide dansk - inbox preview

Hvad så hvis du ikke har flere tokens, eller ikke vil betale for flere? Så er der heldigvis et gratis alternativ, Inbox Inspector, som fungere helt fint til dets formål.

Få nye leads på krogen – Og hold dem fast

Men hvorfor pokker er nyhedsbreve så smarte, tænker du måske?

Du har med sikkerhed modtaget en hel del nyhedsbreve gennem tiden, så du ved måske også, hvad der får dig til, at åbne dem og måske endda videre engagere dig gennem et klik, et videresend eller noget helt tredje.

Så er du selv blevet luret til af et nyhedsbrev og fået lyst til, at klikke på det? Ja, så har du svaret.

Integrer din Mailchimp konto

En smart feature med Mailchimp er desuden, at du kan tilkoble din Mailchimp-konto til din Google Analytics-konto. Det gør du ved, at klikke på din profil oppe i højre hjørne og derefter klikke på “Account” og til sidst “Integrations”. 

Mailchimp Guide Dansk - Integrations

Du kan også gøre brug af Mailchimps indbyggede statistikker, så du hele tiden kan følge med i åbningsraten på dine nyhedsbreve, hvor mange der engagerer sig med dit indhold og eksempelvist klikker på et aktivt link eller hvor dine abonnenter bor.

Det gør det eksempelvis let, at lave en geografisk målrettet kampagne.

Jo mere du ved om dine abonnenter, desto mere målrettet kan du også fortælle dem om dig, din virksomhed og de produkter, som du ved de har interesse i. Dermed kan du forhåbentligt øge de positive konverteringer, så du opnår endnu større succes med dine leads og e-mail marketing generelt.

Der er derfor ingen undskyldninger for ikke, at kaste dig ud i et gratis eventyr med Mailchimp, verdens mest populære tjeneste til nyhedsbreve – Det er trods alt både let og ikke mindst gratis.

Det er bare med, at komme i gang!