En af de vigtigste ting, når jeres virksomhed skal udsende e-mails er, at jeres kunder modtager e-mailen. Vi giver her 8 råd til, hvordan jeres e-mails ikke ender i spamfilteret.

1. Undgå ord fra spam-ordbogen

I bogen E-mail Marketing eBook er der blevet lavet en liste med de mest almindelige spam-ord. Det er især vigtigt, at ordene fra denne liste ikke står i emnefeltet på de e-mails, som I sender ud. Hvis I vil undgå, at ende i spamfilteret, så skal jeres virksomhed undgå, at benytte jer af ord som:

  • Klik her / Click here
  • Tillykke / Congratulations
  • Gratis / Free
  • Penge / Money
  • Tilbud / Offer
  • Spar / Save

Det var blot få ord fra listen med spam-ord. Det er derfor vigtigt, at I altid tænker over, hvordan I skriver jeres tekster inden I skal sende en e-mail afsted. I kan se den fulde liste med spam-ord her.

2. Undgå farverne rød, grøn og blå i jeres tekst

Ja, det kan lyde lidt spøjst, men den er faktisk god nok. Spamfiltrene kan nemlig registrere hvis I bruger rød, grøn og/eller blå tekst i jeres e-mail. Farverne kan associeres med fare, advarsler eller tilbud og det bryder spamfiltrene sig ikke om.

3. Hold inde med de store bogstaver

Undgå brug af store bogstaver i jeres e-mail emnefelt eller indhold. Hvis I kun bruger store bogstaver, så kan det virke som om, at I råber og det er der ikke nogen der kan lide. Hvis I skal fremhæve et ord eller sætning, så prøv i stedet at skrive det med bold eller italic for, at fange brugerens opmærksomhed.

4. For mange tegn

Hvis I har et overforbrug af udråbstegn (!!!!!) eller spørgsmåltegn (?????), så skal de som minimum minimeres eller helt undgås, hvis I ikke vil ende i spamfilteret.

5. Benyt jer af en spam-tester

Der er forskellige værktøjer, der kan lave et spam-tjek af jeres e-mail, inden I sender den ud. Litmus er et e-mail test system, hvor I kan teste jeres e-mail og se hvor høj eller lav en spam score jeres e-mail har. Læs mere om spam score her. Derudover kan I også se hvordan jeres e-mails ser ud i de forskellige e-mail klienter.

6. Optimer jeres HTML-kode

Hvis I sjusker med jeres HTML-kode, kan det også påvirke om hvorvidt jeres e-mail ender i spamfilteret eller i indbakken. Sørg for at optimer jeres kode og undlad, at have uafsluttede tags. Der er forskellige e-mail frameworks, der kan gøre meget af arbejdet for jer. Vi kan anbefale Zurb Foundation Inky eller MJML, som vi selv benytter os af.

7. Brug en tekstversion af jeres e-mail

Spamfilteret kan godt lide, hvis der er tilknyttet en tekstversion af jeres e-mail. Er det ikke muligt for kunden, at håndtere jeres HTML e-mail, så er en tekstversion en rigtig god ting. Tekstversionen af jeres HTML e-mail gør det muligt for kunden, at læse indholdet i jeres e-mail. MailChimp, som vi selv benytter, tilknytter automatisk en tekstversion af jeres e-mail når I sender den ud.

8. Benyt jer af en email marketing platform

Der findes mange forskellige email marketing platforme. Det gode ved, at benytte sig af en email marketing platform er, at det kan gøre mange ting nemmere når I skal udsende e-mails. De ved hvad der er best-practices indenfor e-mails. Derudover er de fleste email marketing platforme brugervenlige og gøre det nemt for jer, at oprette og udsende e-mails.

 

Vi tilbyder gerne, at lave jeres nyhedsbrev. Læs mere her.